Minister dopravy a udržateľnej mobility Óscar Puente oznámil zvýšenie rýchlosti vysokorýchlostného vlaku AVE, počnúc traťou Madrid-Barcelona, a novú stanicu v madridskej časti Parla.
Španielska vysokorýchlostná železničná sieť bude najrýchlejšia na svete, spolu s čínskou. Minister Puente v pondelok počas raňajkového brífingu pre Europa Press oznámil významné aktualizácie týkajúce sa AVE. Bude jazdiť rýchlosťou 350 km/h, prvou traťou, ktorá to zavedie, bude tá, ktorá spája Madrid a Barcelonu, a v Parle bude postavená nová vysokorýchlostná stanica.

Madrid – Barcelona za menej ako 2 hodiny
Pri tejto rýchlosti budú vlaky v sieti rýchlejšie ako vlaky v krajinách ako Japonsko, ktoré jazdia rýchlosťou až 320 km/h: „Prechádzame do ofenzívy vysokorýchlostných železníc Pri rýchlosti 350 km/h nikto necestuje tak rýchlo okrem Číňanov.“ uviedol Parla.

V súčasnosti má španielska vysokorýchlostná železničná sieť maximálnu rýchlosť 300 km/h, na niektorých úsekoch 310 km/h. V súvislosti s tým minister uviedol, že: „Je dôležité urobiť krok vpred vo vysokorýchlostnej železničnej doprave. Stanovili sme si cieľ 350 km/h a budeme druhou krajinou na svete, ktorá túto rýchlosť dosiahne, po Číne.“

S touto zmenou bude cesta Madrid-Barcelona vysokorýchlostným vlakom AVE možná za menej ako dve hodiny. Výstavba sa začne budúci rok. Cieľom tohto zvýšenia rýchlosti je zvýšiť kapacitu a zároveň umožniť cestujúcim rýchlejšie dosiahnuť cieľ s existujúcim vozovým parkom.
Stratégia navrhuje, aby trať Madrid-Barcelona bola prvou, na ktorej sa bude premávať touto rýchlosťou, keďže je jednou z najpreťaženejších v sieti. Pri otvorení začínala s 2,2 miliónmi cestujúcich a dnes ju využíva 15 miliónov ľudí, čo je 85 % všetkých cestujúcich medzi týmito dvoma mestami.

Ďalším faktorom, ktorý prevážil v prospech tejto trasy, je to, že súčasná trať umožní dosiahnuť túto rýchlosť bez rozsiahlych dodatočných úprav.
Nová stanica v Parla
Minister tiež oznámil výstavbu novej vysokorýchlostnej stanice v madridskej časti Parla. Bude zároveň prepojená s prímestskou železničnou sieťou Cercanías. Nová stanica by mala zmierniť „dopravné zápchy“ pre priamu dopravu z južného Španielska smerujúcu do Barcelony. Vlaky tak už nebudú musieť vchádzať na stanice Atocha alebo Chamartín. Toto mesto južne od Madridu bolo vybrané pre svoju spádovú oblasť z hľadiska potenciálnych používateľov, čo zahŕňa najhustejšie osídlené obce ako Alcorcón, Móstoles, Leganés, Getafe, Fuenlabrada a samotná Parla.

Vytvoria sa aj nové prístupové trasy do Barcelony aj Madridu. V prípade hlavného mesta sa využije trať, ktorá je už vo výstavbe. Má spájať stanicu Chamartín-Clara Campoamor s letiskom Barajas. Tento prístup umožní priame spojenie medzi traťou Madrid-Barcelona a stanicou Chamartín bez nutnosti prechádzať stanicou Atocha alebo používať tunel Chato, ktorý po plnej prevádzke bude musieť zvládať všetku severojužnú dopravu v Španielsku.

Paríž za 6 hodín, Lisabon za 3
Nové plány zahŕňajú aj spustenie vysokorýchlostného vlaku spájajúceho Madrid a Paríž za 6 hodín a ďalšieho spájajúceho španielske hlavné mesto s Lisabonom len za 3 hodiny.
Foto: Martin Smolen / Kúzlo Španielska


























