Električka v Seville, známa ako MetroCentro, je jedným z tých dopravných projektov, ktoré na prvý pohľad pôsobia nenápadne, no pritom rozprávajú pestrý príbeh o premene historického mesta na modernú metropolu. Koľajnice, ktoré dnes ticho a hladko prechádzajú popri sevillskej katedrále a po mestskom bulvári Avenida de la Constitución, sú výsledkom dlhoročného vývoja od klasických električiek začiatku 20. storočia až po súčasnú snahu vytvárať udržateľnú a ekologickú mobilitu v centre mesta.

Sevillská električka je pritom nielen dopravným prostriedkom, ale aj symbolom toho, ako sa dá moderná technológia citlivo začleniť do historického prostredia bez toho, aby narušila jeho atmosféru. MetroCentro dnes pôsobí prirodzene, no jeho vznik bol spojený s veľkou ambíciou. Vrátiť koľajovú dopravu tam, kde zanikla pred polstoročím, a zároveň zachovať krásu historického centra.

Prvé električky a dlhé ticho na koľajniciach
História električiek v Seville siaha až do roku 1887, keď sa po meste začali pohybovať prvé koľajové vozy ťahané koňmi. O desaťročie neskôr už premávali elektrické súpravy a koľajová doprava sa stala bežnou súčasťou mestského života. Starší Sevillčania ešte dnes spomínajú na to, ako električky zvonili na križovatkách a vozili ľudí do práce, do školy či na trh. V 60. rokoch však prišla éra autobusov, ktoré sa zdali pružnejšie a modernejšie. Električky zmizli z ulíc a na ďalších štyridsať rokov zostala Sevilla bez koľajovej dopravy.

Návrat v 21. storočí
Keď na začiatku 2000-tych rokov radnica navrhla z pešej zóny vylúčiť autá a zmeniť tvár centra, otvorila sa aj otázka nového druhu dopravy. A tak sa v roku 2007 na svet dostala prvá etapa MetroCentra. Krátka, ale významná električková trasa spájala Plaza Nueva s Prado de San Sebastián, veľkým uzlom autobusov mestskej dopravy aj regionálnych liniek.

Spočiatku premávalo na linke MetroCentro päť električiek Urbos 2, ktoré si prenajala spoločnosť Metro de Sevilla, keďže výstavba metra ešte nebola dokončená. Systém vyžadoval trolejové vedenie pozdĺž celej trasy. Prítomnosť týchto vedení mala nevýhodu. Počas Veľkého týždňa križovali oblasti, kde sa konali náboženské procesie, čo procesie komplikovalo. V týchto prípadoch mestská rada vyriešila problém dočasným odstránením trolejového vedenia v historickom centre mesta a jeho opätovnou inštaláciou po skončení dočasného pozastavenia prevádzky. Výsledkom bolo, že premávka medzi zastávkami Archivo de Indias a Plaza Nueva bola niekoľko rokov po sebe prerušená na viac ako mesiac.

Zrušenie trolejového vedenia v centre
Spoločnosť CAF nakoniec našla s mestskou radou riešenie problému. Spoločnosť sa zaviazala bezplatne nahradiť jednotky Urbos 2, ktoré v tom čase električka používala, jednotkami Urbos 3. Urbos 3 bol nový, ľahší a efektívnejší model, ktorý štandardne obsahoval systém prevádzky bez trolejového vedenia. Mestská rada návrh prijala, a tak spoločnosť CAF pristúpila dodaniu nových električiek a ponechala si staré jednotky Urbos 2. Skutočnosť, že vlaky boli o niečo užšie ako ich predchodca, si však vyžiadala rekonštrukčné práce na všetkých zastávkach, čím sa nástupištia rozšírili o 12,5 centimetra.

Nebolo to len o doprave. Bolo to o symbolickom geste, že mesto nemusí patriť autám, ale ľuďom. O štyri roky neskôr, v roku 2011, sa električka predĺžila až k uzlu San Bernardo, kde sa stretla metrom aj prímestskými vlakmi. V San Bernardo sa nachádzajú aj univerzitné campusy. Práve tu sa ukázalo, aký dôležitý bude tento malý systém pre denný rytmus mesta.

V roku 2024 pribudli zastávky San Francisco Javier a Eduardo Dato v júni a Luis de Morales v novembri. Električka sa tak dostala do štvrte Nervión, ktorá je modernou obchodnou štvrťou mesta a sídlom FC Sevilla na štadióne Ramóna Sáncheza Pizjuána.

MetroCentro ako tichý pulz Sevilly
Dnes má električková linka približne 3,6 kilometra a osem zastávok, ktoré spájajú historické jadro s modernou štvrťou Nervión. Súpravy sa pohybujú pešou zónou takmer potichu a bez trolejového vedenia, keďže práve tu zaúradovala špičková technológia. Batérie a superkondenzátory umožňujú jazdu bez káblov v najkrajších častiach mesta. V úseku medzi Plaza Nueva a Prado súpravy jazdia úplne bez trolejového vedenia a dobíjajú sa v zastávkach.

Moderné električky CAF Urbos sú nízkopodlažné, klimatizované a navrhnuté presne pre podmienky horúcej Andalúzie. Dnes dopravu zabezpečuje 6 električiek. Na pohľad pôsobia moderne, no ich prítomnosť dopĺňa atmosféru mesta skôr, než by ju narúšala. Pre turistov je jazda MetroCentrom nielen praktická, ale aj príjemná. Z Plaza Nueva sa človek za pár minút dostane ku katedrále, do parku María Luisa či do obchodných ulíc v Nervióne. Ročne električka prepraví milióny cestujúcich a jej obľuba rastie najmä po najnovšom rozšírení na východ.

Technicky ide o moderný ľahký koľajový systém. Trať má štandardný rozchod 1435 mm, napájaná je 750 V jednosmerných a kombináciou trolejových úsekov s bezkontaktnými. Vozidlá sú dlhé približne 32 metrov, prepravia okolo 250 cestujúcich. Vďaka integrovanému dobíjaciemu systému ACR sa dokážu pohybovať bez elektrických káblov v citlivých zónach UNESCO.

Budúcnosť: smer Santa Justa
Zastávky MetroCentra majú dĺžku 45 metrov, čo v budúcnosti umožní nákup kapacitnejších vozidiel. Každá zastávka v centre mesta je vybavená krížením, ktoré ju v prípade potreby dokáže premeniť na konečnú zastávku. Toto sa zavádza, keď je prístup do centra mesta prerušený z dôvodu rôznych udalostí, čo umožňuje Metrocentru pokračovať v poskytovaní čiastočnej prevádzky. MetroCentro je ukážkou toho, že aj krátka trasa môže priniesť funkčné riešenie, ak je dobre prepojená na ostatné druhy dopravy.

Najväčší plán do budúcnosti je jasný: dotiahnuť električku až k železničnej stanici Santa Justa, kde prichádzajú vysokorýchlostné vlaky AVE. Trať sa má predĺžiť o ďalších približne 580 metrov po Avenida Kansas City až k železničnej stanici Santa Justa, kde zastavujú vlaky AVE aj diaľkové spoje. Pribudnú nové zastávky Kansas City a Santa Justa, kde vznikne nový dopravný uzol s prestupom na vlaky, autobusy a budúce BRT linky.

Súčasťou bude aj preloženie zastávky Luis de Morales do novej polohy pri križovatke namiesto súčasnej dočasnej zastávky. Predĺženie trate o ďalší úsek by vytvorilo nový dopravný koridor, ktorý spojí obchodné centrum, podnikateľskú zónu, staré mesto a národné železničné spojenia. Je to investícia, ktorá čaká na finálne financovanie, no jej prínos by bol výrazný. Nielen pre obyvateľov, ale aj pre tisíce turistov, ktorí denne do Sevilly prichádzajú vlakom.

MetroCentro: malý systém, veľký význam
Električka v Seville sa môže zdať nenápadná, krátka a v porovnaní s metrom skromná. V skutočnosti je to jeden z tých projektov, ktoré zmenili spôsob, akým mesto funguje. Odľahčila dopravu v centre, vytvorila ekologickú alternatívu k autám a zároveň rešpektuje krásu historických ulíc. Až keď ňou človek prechádza večer popri osvetlenej katedrále, uvedomí si, že MetroCentro nie je len dopravným prostriedkom. Je to jemný dotyko modernej Sevilly, taký, čo neruší, ale dopĺňa mesto, ktoré má svoje vlastné tempo a rytmus.

Praktické informácie k návšteve
Informácie o vstupnom, otváracích hodinách, dopravnom spojení a pod. sú platné ku dňu zverejnenia článku.
Cestovné lístky
- Billete Univiaje (jednorazový lístok): približne 1,40 € za jazdu, dá sa kúpiť v automatoch na zastávkach MetroCentra a platí 30 minút od zakúpenia.
- Platobná karta: uhradiť cestovné môžete aj platobnou kartou s funkciou NFC priložením k strojčeku vo vnútri električky.
- Tarjeta Multiviaje (dobíjacia karta): výhodnejšia cena za jazdu, možnosť prestupu na iné linky TUSSAM alebo metro v rámci časového limitu.
- Turistické karty TUSSAM: 1- a 3-dňové karty (5 € / 10 €) umožňujú neobmedzené cestovanie autobusmi aj električkou – veľmi praktické, ak plánujete veľa presunov MHD.






















































































